BestYacht

Tanácsok, tippek a bérléshez

Összegyűjtöttük számodra a legfontosabb tanulságokat, hogy a vitorlásbérlés életreszóló élmény marad számodra.

  • Hajóvezetői engedély, személyigazolvány, mobiltelefon mindig legyen nálad a hajóbérlés ideje alatt. Átvételkor nézd át a hajót részletesen kívül-belül, ellenőrizd a készletek és felszerelések meglétét, nézd meg, hogy a hajó okmányai, a hajólevél, bérbeadási igazolás, bérleti szerződés minden esetben legyen veled a hajó fedélzetén.

     

  • Kihajózás előtt mindig vizsgáld meg és nézz utána a várható időjárásnak, hiszen nagyban befolyásolhatja a tervezett túra útvonalát és idejét. Minden esetben gondoskodj az átgondolt feladatkiosztásról az utasaid között. Kifutás előtt kapitányként mindig rendezd el a köteleket és ellenőrizd a hajó biztonsági berendezéseit, folyadékszintjeit, utasait.

     

  • A hirtelen jött balatoni vihar NEM csak legenda. A szél erősödésére a jól kiépített viharjelző rendszer legalább 1 órával előtte figyelmeztet.
  • A bérlés ideje alatt a hajón tartózkodó gyermekek mentőmellényéről is gondoskodunk, elegendő, ha a bérlés kezdetekor jelzed, hogy milyen súlyú gyermekeknek kell a mellény.
  • Az esetleges sérülések elkerülése érdekében a hajókon található pufferek használatára is fordíts különös gondot! Soha ne állj ki vagy be kikötő oszlopok közé a hajó oldalán lógó pufferekkel, mert azok elakadhatnak, leszakadhatnak és adott esetben akár a hajó irányát is eltéríthetik. A fenderek rendeltetésük szerint a már nem mozgásban lévő hajó oldalát védik meg egy másik, szomszédos hajótól vagy a mólótól. Vitorlázás közben is vedd be a puffereket, hiszen semmilyen szempontból nem előnyös a vízen pattogó ütközőbója.
  • Kikötést követően mindig nézd át a hajót, különösen azokat a kikötőbikára készített csomókat, amelyeket kezdő utasaid készítettek. Ellenőrizd a vitorlák rögzítését, az elektromos kábel csatlakozását, a fedélzeti nyílások fedeleit, egyszóval gondosan hagyd a hajót a kikötőhelyén.
  • Mielőtt kihajózol, minden esetben gondold végig a lehetséges útjog adási és kitérési helyzeteket. Gondolj a backboard szabályra és a szél alatti hajó szabályra! Ha egy másik hajót állandó orrszögben látsz közeledni, összeütközés veszélye áll fenn. A nem útjogos hajó határozott kitérése szükséges  a helyzet megoldására.

Kikötőben mindig várd meg az indulással az éppen kikötési manővere közben lévő hajót, és a kikötő területén körültekintő, biztonságos sebességgel és jobbra tartással közlekedj, így elejét veheted a gyakori és felesleges kikötői károknak.

Vitorlázás alapszabályai:

  1. Mindig figyelmesen térképezd fel a helyzetedet indulás előtt, a szélhez és a manschaftjaidhoz igazítva!
  2. Mindig szánj 10 percet az útvonal megtervezésére és ezt részletesen oszd meg a számodra segítséget jelentő legénységgel, tarts számukra a biztonságos hajózásra vonatkozó képzést!
  3. Ellenőrizd a szél előrejelzést, annak megfelelően válassz útvonalat (ha erős északi fúj ne a déli parton akarjatok fürdőzni).
  4. Vizsgáld meg a hajó üzemanyag szintjét, vízkészletét!
  5. Indulás előtt pontos indulási tervet készíts (ki hol, milyen feladatot lát el)!
  6. Az elektromos kábelt ne felejtsd el kihúzni mielőtt elindulsz!
  7. A puffereket indulás és érkezés előtt vedd fel a fedélzetre ( a puffer csak a szomszéd hajótól véd, az oszloptól nem).
  8. Ha nem ismered a hajó kezelő részeit, kérj segítséget tőlünk!
  9. Indulást követően biztos hurokkal rögzítsd a kikötő köteleket az orr és farkorláthoz, hogy ha a hajó megdől azok akkor se tudjanak vízbe esni. Nem a víztől félnek a kötelek hanem a hajócsavartól! Egy kötél feltekerés veszélyes ha a kikötő szájában történik és nagyon drága ha nincsen szerencséd (mentés, daruzás, motor javítás).
  10. Ne veszítsd el a horgonyt csak azért mert elfelejtetted lekötni!
  11. Mindig széllel szemben horgonyozz!
  12. A hajó test sérülékeny, ezért a horgony csak a mederbe akadjon!
  13. Engedj a vízmélység ötszörösének megfelelő horgonykötelet, hogy a horgony fogjon a talajban ne csak horgássz vele!
  14. Válasszad a lehető legjobb helyet: ne hajóútba,kikötő szájába horgonyozz, ha fordul a szél a hajónak legyen elegendő helye azt lekövetni!
  15. Ügyelj rá, hogy a hajócsavar ne tudja felszedni a horgonykötelet!
  16. Leggyakoribb és egyben legdrágább mentési akció a fennakadt hajó zátonyról történő leszabadítása, különösen viharos szélben.
  17. Tartsd be a kardinális jelzéseket különösen a kettő medence közti átjáróban („Cső”)!
  18. Ne menny közelebb 1500 m-nél a déli és 1000 m-nél az északi parthoz párhuzamosan!
  19. A kikötőket, főleg a déli parton csak merőleges irányban közelítsd meg!
  20. Reffelni akkor kell amikor először eszedbe jut! A hajó sebessége a jól megválasztott vitorla felülettől függ, ami minden esetben egyre erősödő szélben, fokozatos vitorlafelület csökkentést követel meg!
  21. Ha akad a kötél annak oka van! A vitorlázás technikai sport. Minden kezelő eszköz egy hajón úgy van megtervezve, hogy a szél és víz által keltett erőhatásokat egy ember is képes legyen uralni a hajón. Azonban gyakran előfordul,hogy valami nehezíti a kezelő szervek működését…becsípődött kötél, nem kilazított kormány rögzítőtárcsa (autopilot). Az egyik leggyakoribb jelenség egy figyelmetlen manschaft által meglazított orrvitorla felhúzó kötél, mely aztán az orrvitorla betekerésekor a forstag drótkötelére szorul és képest azt „szétnyitni” az árboc kidőlését okozva ezzel… Van előjele (az addig könnyen feltekerhető orrvitorlához egyszer csak kettő ember és egy csörlőkar is kell).
  22. Bármikor szívesen segítünk a hajó kikötőbe történő megérkezésében. Előfordul, hogy a szél annyira megerősödik, hogy még sok gyakorlattal is izgalmas a kikötés… Ha úgy ítéled meg, hívj minket telefonon és segítünk a kikötői manőverben.
  23. Érdemes a hajó kezelésének részleteit még a kikötőben átbeszélni, akár segítséget kérve tőlünk, velünk gyakorolni. Sokkal jobban szeretjük a hajó kezelését tanítani, mint a sérüléseket javítani. Ha nem vagy nyugodt a hajó kormányánál gyere el és ülj be egy bérlésfelkészítő tanfolyamra vagy kérj egyéni oktatást és csak pozitív élmény lesz a vitorlázás!